بررسی تغییرات ساختار صورت با افزایش سن

در این مقاله سعی داریم با بررسی دقیق ساختار صورت و مقایسه آن در سنین سالخوردگی و جوانی تفاوت ها و تغییراتی که در چهره افراد ایجاد می شود را بررسی نماییم. مطمئنا اولین موردی که به ذهن می رسد ایجاد چین و چروک روی بافت سطحی صورت است البته لازم به ذکر است که با افزایش سن این چین و چروک ها عمیق تر می شوند.

تاثیر سن روی چهره

تغییر کانتور صورت

با افزایش سن و از دست دادن حجم صورت، کانتور صورت تغییر می کند چراکه سایه های صورت افزایش پیدا کرده و شادابی و شفافیت به تدریج محو می شوند. به دست آوردن درک بهتری از نحوه تغییرات چهره شما در گذر زمان به شما و متخصص زیبایتان کمک می کند تا بهترین گزینه درمانی برای رفع نگرانی های شما بابت این موضوع را انتخاب کند.

تغییر کانتور صورت

مثلث جوانی و هرم سالخوردگی چیست؟

این درست است که خطوط و چین و چروک نشانه پیری است، اما علاوه بر آن علائم پیری در سطح پوست و همچنین در زیر پوست اتفاق می افتاد. نشانه های پیری در هر لایه از ساختار صورت از جمله پوست، پد چربی، ماهیچه ها و استخوان وجود دارد.

مثلث جوانی

مثلث جوانی

در دوران جوانی بافتهای صورت پر و در محل واقعی خود هستند و همین باعث می شود که بخش پایین صورت باریک و قسمتهای بالاتر صورت عریض تر باشد و می توان این حالت را مانند این تصویر، به مثلث یا قلب تشبیه کرد که قاعده آن در بالا و رأس آن در پایین قرار می گیرد.

یک چهره جوان دارای 3 ویژگی منحصر به فرد است: استخوان گونه بالا، حجم کامل گونه و خطوط فک مشخص. این سه ویژگی در دنیای زیبا شناسی به عنوان “مثلث جوانی” شناخته می شوند.

وجه اشتراک برخی از زیباترین و جوان ترین افراد مشهور مانند جنیفر لوپز، نائومی کمپبل و آنجلینا جولی چیست؟ گونه های زیبا، پر و متناسب و یا به عبارتی همین مثلث جوانی.

مثلث جوانی سلبریتی ها

هرم سالخوردگی (مثلث وارونه)

به طور کلی با افزایش سن، استخوان های صورت تغییر می کند و تحلیل می رود بافت ها (مانند چربی ها و عضلات) به دلیل جاذبه زمین به سمت پایین کشیده شده و پوست افتاده و شل می شوند، همچنین میزان چربی صورت تغییر می کنند.

بدین ترتیب پد های چربی زیر چانه می توانند افزایش پیدا کنند و باعث پر شدن فضای بین گردن و چانه می شود که آن را با نام غبغب می شناسیم. افتادگی و پر شدن پایین صورت می تواند به خوبی عنوان هرم سالخوردگی را توصیف کند. مشخصه های اصلی این هرم شامل:

  • افتادگی پوست در ناحیه گونه
  • گونه های صاف
  • خط فک افتاده
  • پر شدن زاویه گردن و چانه (غبغب)

هرم سالخوردگی

در روند پیری به دلیل از دست دادن کلاژن کیفیت پوست، خاصیت ارتجاعی خود و اسید هیالورونیک آن کاهش می یابد و پدهای چربی نیز در ناحیه خط اشک صورت کاهش می یابد، گونه ها صاف شده و گوشه های دهان رو پایین متمایل می شوند.

فیلرهای پوستی می تواند مثلث جوانی را که اغلب با افزایش سن از دست می رود، بازسازی کنند. دیدی هنرمندانه و دستی ماهر می تواند ساختار صورت را از پیری به جوانی تغییر دهد.البته که انتخاب فیلر مورد تایید مراکز پزشکی و مناسب با ناحیه مدنظر جهت تزریق تعیین کننده ای در این مهم ایفا می کند.

فیلرها بر اساس میزان حجم مورد نیاز و ناحیه تحت درمان انتخاب می شوند. برخی از فیلرها برای شبیه سازی استخوان در مناطقی مانند گونه یا خط فک قابل ارائه میباشند و برخی. برای لب ها و گودی زیر چشم.

درنهایت پیشرفت در علم زیبایی به ما کمک میکند تا حد امکان  زمان را به عقب برگردانیم علائم پیری را به حداقل برسانیم.

عوامل موثر بر پیری صورت

پیری نیز برای هر فردی منحصر به فرد است و ژنتیک نقش مهمی در آن دارد، به این ترتیب شما با مقایسه چهره والدین نسبت به فرزندان یا مقایسه عکس های قدیمی نسبت به عکس های جدید می توانید تغییرات سالخوردگی در صورت را طی گذشت زمان مشاهده کنید.

عوامل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی می توانند نقش مهمی در شروع علائم پیری صورت و حتی سرعت آن داشته باشند.

بررسی وضعیت ساختار های صورت با افزایش سن

پیری پوست

پوست جوان، نرم، لطیف، صاف و به خوبی آبرسانی شده و سرشار از سلول هایی است که نسبتاً سریع بازسازی می شوند. با افزایش سن، فعالیت غدد چربی صورت کمتر شده و در نتیجه چربی کمتری تولید می‌ شود. که منجر به کاهش رطوبت پوست می شود.

همچنین ما مقداری از کلاژن و الاستین پوست را از دست می دهیم که می تواند منجر به تشکیل چین های دینامیک (Dynamic Wrinkles) مانند خط خنده، خط اخم و چروک های اطراف چشم شود. با توجه به حرکات زیاد صورت معمولا بعد از مدتی این چین های دینامیک به چین های ثابت تبدیل می گردد که به مرور زمان در پوست حک می شوند. علاوه بر این، افتادگی ممکن است رخ دهد زیرا پوست دیگر مانند دوران جوانی ما قادر به جمع شدن نیست.

عوامل زیادی روی پیری پوست ما تأثیر می گذارد، از جمله انتخاب سبک زندگی و ژنتیک:

  • انتخاب سبک زندگی

کار هایی که ما در طول زندگی خود انجام می دهیم مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی و استرس می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای شود. همچنین بافت پوست خشن تر شده و باعث ایجاد چین و چروک می شود. همچنین شروع روند پیری و سرعت پیشرفت آن را افزایش می دهد.

  • ژنتیک

ژنتیک تمام لایه های پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و در طول فرآیند پیری باعث نازک شدن، خشکی و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می شود.

تاثیر پیری روی پوست صورت

پد های چربی

پدهای چربی در زیر سطح پوست قرار دارند و به ایجاد حجم، پری و خطوط صورت کمک می کنند. با افزایش سن، پدهای چربی نازک تر می شوند و پایین می آیند. در نتیجه ممکن است صورت ما به اندازه زمان جوانی گرد و با صلابت به نظر نرسد. گودی و تورفتگی ها می توانند در مناطق خاصی مانند زیر چشم ها ایجاد شوند و با افتادگی پوست و بافت های زیرین آن، خطوط عمیق اطراف بینی و دهان مشاهده می شود.

شل شدن پوست می تواند منجر به افتادگی خط فک شود و چربی در زیر چانه انباشته شود. در نتیجه فضای بین گردن و چانه پر می شود که به غبغب معروف است. با از دست دادن و حرکت رو به پایین پد های چربی همچنین می‌توانند باعث شوند که صورت در ناحیه گونه‌ها خالی و فرورفته به نظر برسد.

تغییرات پیری در پد های چربی

ماهیچه ها

ماهیچه های صورت ما در زیر لایه های چربی صورت ما قرار دارند. آنها همواره زمانی که ما غذا می خوریم، می خندیم، لبخند می زنیم و اخم میکنیم در حال حرکت مکرر هستند. با افزایش سن، از دست دادن چربی صورت، همراه با نیروی جاذبه و فعالیت ماهیچه ای مکرر، منجر به چین های عمیق در صورت می شود.

ماهیچه های صورت نیز با گذشت زمان ضعیف تر می شوند. با از دست دادن تن و انقباض عضلانی (Muscle Tone) و نازک شدن پوست صورت ظاهری شل و افتاده پیدا می کند و خط فک ما کانتور خود را از دست می دهد و برجستگی ها کمتر مشخص می شود.

تغییرات پیری در ماهیچه ها

استخوان ها

استخوان های صورت شاکله اصلی برای جایگیری ماهیچه ها، پد های چربی و پوست می باشد. این ساختار استخوانی چیزی است که شکل و کانتور منحصر به فرد افراد را مشخص می کند. ساختار استخوانی فرد جوان، دارای گونه های پر و برجسته است و استخوان های زاویه فک، چانه و گونه به خوبی برجستگی خود را نشان می دهند.

با افزایش سن، تحلیل استخوان صورت را تجربه می کنیم. این نوع تحلیل استخوان، کانتور و ابعاد صورت ما را تغییر می دهد و باعث بزرگتر شدن حفره حدقه چشم و  کاهش زاویه استخوان های گونه و چانه کمتر دیده شدن خط فک می شود.

تغییرات پیری در استخوان ها

گزینه های درمانی برای رسیدگی به علائم پیری

روند پیری تاثیری فراتر از چین و چروک های صورت و خطوطی که روی سطح پوست ایجاد می شود دارد. افزایش سن بر لایه های متعددی از جمله استخوان، ماهیچه ها، لایه های چربی و پوست تأثیر می گذارد و مهم است بدانید، چراکه به شما و متخصص زیبایی تان کمک می کند تا در مورد گزینه های درمانی مناسب شما بهتر تصمیم مناسبی گرفته شود.

هدف از درمان زیبایی صورت کمک به بازیابی موقت حجم صورت و اصلاح زاویه ی آن و البته شادابی صورت است. با متخصص زیبایی شناسی خود در مورد روش های درمانی و ساختار صورت، گفت و گو کنید، تغییرات مربوط به روند پیری را بیاموزید و یاد بگیرید که چگونه می توانید رضایت خود را از ظاهر خود افزایش دهید.